Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to elektroniczny rejestr przedsiębiorców – osób fizycznych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce. CEIDG i portal informacyjno-usługowy biznes.gov.pl umożliwiają szybki dostęp do informacji związanych z podjęciem i wykonywaniem działalności gospodarczej, a także elektroniczną realizację usług związanych z prowadzeniem biznesu.
W CEIDG zarejestrowanych jest ponad 2,6 mln przedsiębiorców. Większość, ok. 65 proc. wniosków, jest już dziś składanych elektronicznie. Projekt ustawy zakłada m.in. zwiększenie oferty e-usług i objęcie nimi kolejnych grup przedsiębiorców. Stopniowo, do 2028 r., planowana jest pełna cyfryzacja CEIDG.
Dziś przedsiębiorca chcąc zarejestrować spółkę cywilną, oprócz wniosku o wpis w CEIDG, musi wypełnić kilka kolejnych dokumentów i przekazać je do urzędu skarbowego, ZUS lub KRUS oraz GUS. Zmiana przepisów uprości i skróci procedurę rejestracji spółki. Przedsiębiorca wypełni tylko jeden, zintegrowany wniosek. Będzie mógł to zrobić on-line.
Planowane jest też wprowadzenie ustandaryzowanego wzoru umowy spółki cywilnej na podstawie którego możliwe będzie elektroniczne zawarcie umowy spółki (porównywalnie do portalu S24 w Krajowym Rejestrze Sądowym).
Nowela przepisów nie tylko ograniczy formalności przy rejestracji spółki, ale również ułatwi dostęp do publicznych informacji o niej. Nowa funkcjonalność CEIDG umożliwi sprawdzenie on-line, bezpłatnie i w jednym miejscu, np.: danych dotyczące wspólników, informacji o osobach uprawnionych do reprezentacji, historii zmian zachodzących w spółce czy terminów ich wprowadzenia, a także numerów NIP, REGON i danych adresowych spółki cywilnej.
Składanie wniosków w CEIDG, zgodnie z projektowanymi zmianami, będzie prowadzone tylko on-line. Proces pełnej cyfryzacji, ze względu na ograniczony dostęp niektórych osób do tego rodzaju usług lub niekorzystanie do tej pory z technologii cyfrowych, będzie wprowadzany etapami:
Tylko on-line będą również publikowane w CEIDG informacje o pełnomocniku.
Po wprowadzeniu pełnej cyfryzacji, przedsiębiorcy nie zostaną bez wsparcia merytorycznego i technicznego. MRiT utrzyma rozwijane od kilku lat usługi w ramach Centrum Pomocy Przedsiębiorcy. Do tej pory z infolinią skontaktowano się około 3 miliony razy. Miesięcznie odbieranych jest teraz ponad 10 tysięcy telefonów. Przedsiębiorcy, dzięki portalowi biznes.gov.pl, mogą również skorzystać z około 300 usług on-line.
Aplikacja mObywatel będzie narzędziem, które zapewni przedsiębiorcom szybki i łatwy dostęp do danych zawartych w CEIDG oraz ich prostą modyfikację.
Dzięki aplikacji mObywatel przedsiębiorca będzie mógł składać wnioski do CEIDG, czy pobrać zaświadczenie o wpisie na telefon. Aplikacja zapewni dostęp do informacji wpisowych w CEIDG takich jak: NIP czy REGON, adres, PKD oraz danych do faktury przez SMS, e-mail lub komunikator.
CEIDG ma oferować coraz więcej możliwości z równoczesnym ograniczaniem części obowiązków przedsiębiorców. Projektowane zmiany usprawnią m.in. przekazywanie danych między rejestrami i uzupełnienie danych znajdujących się w rejestrach, bez konieczności angażowania przedsiębiorcy, np.:
Zmiany umożliwią przedsiębiorcom składanie przez CEIDG formularza VAT-Z, czyli zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Planowane jest również dostosowanie adresu uwidocznionego w CEIDG do adresu zgodnego z Krajowym Rejestrem Urzędowym Podziału Terytorialnego Kraju (TERYT).
Projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy został udostępniony na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Uwagi i opinie można składać do 3 października 2024 r. Można je przesłać na adres: nowelizacjaceidg@mrit.gov.pl.
Poprzednia
Następna