33-latek wystawił ogłoszenie o sprzedaży lodówki. Zainteresowany kupnem użytkownik Marketplace zaproponował, że sam zamówi firmę kurierską. Gdy to zrobił, potwierdził, że transakcja przebiegła pomyślnie, a pieniądze za zakup są już na koncie sprzedającego. Aby potwierdzić zamówienie sprzedający miał odebrać e-mail. Tam czekała na niego wiadomość z linkiem oraz logo kuriera, które tylko uwiarygodniło przebieg transakcji. Link przekierował 33-latka do strony bankowej, gdzie mężczyzna podał dane ze swojej karty płatniczej. Gdy otrzymywał wiadomości z banku, potwierdzał wykonywane transakcje. Zaniepokoiła go dopiero informacja, o aplikacji mobilnej banku, która jest aktywna na innym urządzeniu. Otrzymał też wiadomość, że został zaciągnięty kredyt w wysokości 10700 złotych. Mężczyzna zorientował się, że mógł paść ofiarą oszustów. Zadzwonił na infolinię w banku, który to wstrzymał wypłatę kredytu. Dowiedział się, że z jego konta zniknęło 2800 złotych.
Dokonując transakcji internetowych powinniśmy przede wszystkim stosować się do zasady ograniczonego zaufania. Warto też pomóc swoim najbliższym, zwłaszcza osobom, które nie są biegłe w zakupach online i przestrzec je przed niebezpieczeństwami.
Oto wskazówki, które pomogą Ci bezpiecznie poruszać się po Facebook Marketplace:
sprawdź osobiście przedmioty przed zakupem, kupując tylko od lokalnych sprzedawców;
zawsze spotykaj się z kupującym/sprzedającym w miejscu publicznym;
sprawdź profile kupującego/sprzedawcy pod kątem ocen użytkowników i bądź czujny, jeśli profile, które umieściły komentarz, zostały utworzone dopiero niedawno;
sprawdź pierwotną cenę przedmiotów i jeśli istnieje znaczna różnica między ceną z ogłoszenia a ceną oferowaną przez oficjalnego producenta – uważaj, to może być podróbka lub wadliwy towar;
uważaj na promocje i nigdy nie podawaj danych osobowych, aby uzyskać dostęp do atrakcyjnej oferty;
używaj tylko zaufanych metod płatności takich jak PayPal, Facebook Checkout, płatność kartą, ponieważ oferują one możliwość zwrotu środków;
kontaktuj się wyłącznie za pośrednictwem Facebooka – oszuści lubią przenieść rozmowę na inną platformę, gdzie łatwiej im oszukać ludzi i uniemożliwić zakwestionowanie transakcji;
nigdy nie wysyłaj przedmiotów przed dokonaniem płatności;
nie wysyłaj kodów uwierzytelniających potencjalnym kupującym;
jeśli podejrzewasz, że masz do czynienia z oszustem, powinieneś zgłosić sprzedawcę.
Poprzednia
Następna