Bardzo dużo osób poszukujących pracy decyduje się na zatrudnienie przez agencję. Co trzeba wiedzieć na ten temat i jak nie zostać oszukanym?
Agencje pracy zapewniają wiele atrakcyjnych ofert zatrudnienia. To duża pokusa dla tych, którzy od dłuższego czasu szukają zatrudnienia. Warto jednak wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy współpracy z agencją, by nie paść ofiarą oszustów, których niestety nie brakuje. Dlatego w pierwszej kolejności trzeba sprawdzić wiarygodność firmy. Wystarczy upewnić się, że wpisana jest ona do Rejestru Agencji Zatrudnienia, która podlega pod Marszałka Województwa w danym regionie. Warto też poczytać opinie, przejrzeć zrealizowane projekty oraz firmy, które z nią współpracują. Agencja może świadczyć usługi w zakresie pośrednictwa pracy w Polsce i za granicą, doradztwa personalnego i zawodowego oraz pracy tymczasowej.
Jakie opłaty może pobierać agencja pracy?
Agencja pracy jest organizacją państwową, jednak może pobierać różnego rodzaju opłaty. Są to kwoty związane ze skierowaniem do pracy za granicą, czyli koszty za dojazd i powrót danej osoby, wydanie wizy, badania lekarskie oraz tłumaczenie dokumentów. Informacja o poborze opłat musi być zawarta w umowie. Natomiast agencja pośrednictwa pracy nie może pobierać opłat od osób dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Agencje nie mogę też pobierać wszelkiego rodzaju kaucji lub przedpłat ani innych opłat związanych np. z wypłatą dla pracowników. Takie praktyki powinny wzbudzić niepokój i doprowadzić do interwencji.