Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? Tak, może, jednak tylko w sytuacji, kiedy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.
Polecenie odwołania z urlopu i stawienia się w pracy musi być jednoznaczne, czyli pracodawca musi:
-
wskazać okoliczności, które spowodowały decyzję
-
poinformować o konieczności i terminie stawienia się w pracy
-
złożyć je w taki sposób, aby pracownik mógł się z nim zapoznać, najlepiej pisemnie lub telefonicznie (rozmowa powinna się odbyć przy świadku).
Koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu pokrywa pracodawca. Są to m.in:
-
koszty poniesione przez pracownika za transport,
-
koszty pobytu na urlopie za część niewykorzystanego urlopu,
-
koszty obejmujące całą rodzinę, jeśli pracownik spędza urlop z rodziną.
Pracodawca nie musi zwracać innych wydatków związanych z urlopem, na przykład na zakup sprzętu sportowego, ani też refundować wynagrodzenia, które pracownik chciał uzyskać, pracując w innej firmie w czasie urlopu.