Dodatkowe koszty w hotelach
Po długiej podróży pragniesz natychmiast zregenerować siły w pokoju hotelowym. Czas przyjazdu na miejsce czasami się nie pokrywa ze standardowymi godzinami na zameldowanie. Wówczas check-in może się wiązać z dodatkową opłatą.
Powszechną praktyką są również dodatkowe opłaty za śniadanie czy opłaty parkingowe. Lokalny podatek turystyczny pobierany jest w wielu krajach europejskich, jak np. w Austrii, Belgii, Bułgarii, Francji, Niemczech, czy na Malcie.
Ponadto, zdarzają się hotele, które pobierają opłaty za korzystanie z sejfów i telewizorów w pokojach. Szybkie Wi-Fi również Cię może dodatkowo kosztować. W Hiszpanii goście są czasami proszeni opłatę za przechowanie bagażu. W Holandii natomiast może być konieczne zapłacenie za korzystanie z suszarek do włosów. Za pobyt z domowym pupilem – również zapłacimy dodatkowo. Spodziewaj się dodatkowych kosztów plażowania. Za parasole czy leżaki dodatkowe opłaty pobierają np. w Hiszpanii, Francji lub we Włoszech.
Dobrze wiedzieć: Przed zawarciem umowy przedsiębiorca powinien poinformować Cię, które usługi są wliczone w cenę, a które nie, oraz ile kosztują dodatkowo. Informacje te znajdziesz w ofercie lub regulaminie danego hotelu.
Koszty dodatkowe w przypadku wycieczek zorganizowanych
Europejskie prawo dotyczące wyjazdów zorganizowanych przewiduje, że pod pewnymi warunkami, organizator może zmienić cenę wycieczki o maksymalnie 8% nawet po dokonaniu rezerwacji. Informacja o tym powinna się znajdować w umowie.
Podwyżka ceny jest możliwa na co najmniej 21 dni przed wyjazdem. Organizator powinien informacje o podwyżce przekazać w sposób przejrzysty. Cena może być zmieniona tylko w kilku przypadkach, jeżeli:
-
wzrosły koszty paliwa,
-
opłaty portowe lub lotniskowe albo
-
zmieniły się kursy walut.
Inne podwyżki kosztów nie mogą być przerzucone na klienta.
Dodatkowe koszty za loty
Przed dokonaniem rezerwacji musisz być poinformowany o cenie biletu lotniczego, w tym o wszystkich podatkach i opłatach lotniskowych. Linie lotnicze jednak coraz częściej pomagają sobie sztuczką, stosując opłaty za dodatkowe usługi, które kiedyś były wliczone w cenę biletu, a teraz są płatne. Spodziewaj się opłat za np. odprawę na lotnisku (zamiast online), bagaż rejestrowany, wybór miejsca, przewóz bagażu sportowego np. nart.
Wskazówki, jak rozpoznać i uniknąć dodatkowych kosztów
-
Przeczytaj uważnie ofertę i sprawdź, jakie zawiera usługi. W razie wątpliwości skontaktuj się z hotelem lub organizatorem wycieczki.
-
Zapoznaj się z opiniami klientów, aby sprawdzić, czy inni goście nie skarżyli się na niespodziewane dodatkowe koszty.
-
Nie masz pewności, czy Twój wyjazd dojdzie do skutku. Większość usług możesz zarezerwować z możliwością bezpłatnego odwołania – najczęściej jest to jednak droższa opcja.
-
Przed zakupem ubezpieczenia, zapoznaj się dokładnie jego warunki.
-
Rezerwujesz wyjazd „all inclusive"? Dowiedz się, co zawiera oferta. Na rynku pojawiły się różne warianty tego typu podróży np. „all inclusive soft", który może się różnić od standardowej wersji.
-
Chcesz zaoszczędzić - rezerwuj poza sezonem lub w dni powszednie, które są mniej oblegane.
-
Zamiast korzystać z hotelowego parkingu: sprawdź bezpłatne parkingi publiczne.
Gdzie możesz się zwrócić po pomoc?
Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, po bezpłatną pomoc możesz zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju, w którym mieszkasz.