Dodatkowe koszty w hotelach
Po długiej podróży pragniesz natychmiast zregenerować siły w pokoju hotelowym. Czas przyjazdu na miejsce czasami się nie pokrywa ze standardowymi godzinami na zameldowanie. Wówczas check-in może się wiązać z dodatkową opłatą.
Powszechną praktyką są również dodatkowe opłaty za śniadanie czy opłaty parkingowe. Lokalny podatek turystyczny pobierany jest w wielu krajach europejskich, jak np. w Austrii, Belgii, Bułgarii, Francji, Niemczech, czy na Malcie.
Ponadto, zdarzają się hotele, które pobierają opłaty za korzystanie z sejfów i telewizorów w pokojach. Szybkie Wi-Fi również Cię może dodatkowo kosztować. W Hiszpanii goście są czasami proszeni opłatę za przechowanie bagażu. W Holandii natomiast może być konieczne zapłacenie za korzystanie z suszarek do włosów. Za pobyt z domowym pupilem – również zapłacimy dodatkowo. Spodziewaj się dodatkowych kosztów plażowania. Za parasole czy leżaki dodatkowe opłaty pobierają np. w Hiszpanii, Francji lub we Włoszech.
Dobrze wiedzieć: Przed zawarciem umowy przedsiębiorca powinien poinformować Cię, które usługi są wliczone w cenę, a które nie, oraz ile kosztują dodatkowo. Informacje te znajdziesz w ofercie lub regulaminie danego hotelu.
Koszty dodatkowe w przypadku wycieczek zorganizowanych
Europejskie prawo dotyczące wyjazdów zorganizowanych przewiduje, że pod pewnymi warunkami, organizator może zmienić cenę wycieczki o maksymalnie 8% nawet po dokonaniu rezerwacji. Informacja o tym powinna się znajdować w umowie.
Podwyżka ceny jest możliwa na co najmniej 21 dni przed wyjazdem. Organizator powinien informacje o podwyżce przekazać w sposób przejrzysty. Cena może być zmieniona tylko w kilku przypadkach, jeżeli:
wzrosły koszty paliwa,
opłaty portowe lub lotniskowe albo
zmieniły się kursy walut.
Inne podwyżki kosztów nie mogą być przerzucone na klienta.
Dodatkowe koszty za loty
Przed dokonaniem rezerwacji musisz być poinformowany o cenie biletu lotniczego, w tym o wszystkich podatkach i opłatach lotniskowych. Linie lotnicze jednak coraz częściej pomagają sobie sztuczką, stosując opłaty za dodatkowe usługi, które kiedyś były wliczone w cenę biletu, a teraz są płatne. Spodziewaj się opłat za np. odprawę na lotnisku (zamiast online), bagaż rejestrowany, wybór miejsca, przewóz bagażu sportowego np. nart.
Wskazówki, jak rozpoznać i uniknąć dodatkowych kosztów
Przeczytaj uważnie ofertę i sprawdź, jakie zawiera usługi. W razie wątpliwości skontaktuj się z hotelem lub organizatorem wycieczki.
Zapoznaj się z opiniami klientów, aby sprawdzić, czy inni goście nie skarżyli się na niespodziewane dodatkowe koszty.
Nie masz pewności, czy Twój wyjazd dojdzie do skutku. Większość usług możesz zarezerwować z możliwością bezpłatnego odwołania – najczęściej jest to jednak droższa opcja.
Przed zakupem ubezpieczenia, zapoznaj się dokładnie jego warunki.
Rezerwujesz wyjazd „all inclusive"? Dowiedz się, co zawiera oferta. Na rynku pojawiły się różne warianty tego typu podróży np. „all inclusive soft", który może się różnić od standardowej wersji.
Chcesz zaoszczędzić - rezerwuj poza sezonem lub w dni powszednie, które są mniej oblegane.
Zamiast korzystać z hotelowego parkingu: sprawdź bezpłatne parkingi publiczne.
Gdzie możesz się zwrócić po pomoc?
Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, po bezpłatną pomoc możesz zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju, w którym mieszkasz.
Poprzednia
Następna