- W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie podróż - nie tylko tą wakacyjną - bez nawigacji GPS. Jednak to właśnie numer 19 111 jest dla kierowców źródłem niezawodnej informacji o sytuacji na drogach krajowych, w tym m.in. o planowanych, jak i pojawiających się nagle utrudnieniach, przejezdności dróg, a także o pracach drogowych - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Przez całą dobę, siedem dni w tygodniu
- Ogólnopolską infolinię drogową uruchomiliśmy przed Euro 2012. Nowy pięciocyfrowy numer zastąpił używany poprzednio tradycyjny warszawski numer. Tak jak poprzednio dostępny jest dla wszystkich kierowców i osiągalny z całego kraju ze wszystkich sieci zarówno stacjonarnych, jak i komórkowych. Osoba dzwoniąca na 19 111 łączy się z działającym całą dobę, siedem dni w tygodniu, Punktem Informacji Drogowej (PID) w centrali GDDKiA, który na bieżąco zbiera informacje z 16 wojewódzkich oddziałów GDDKiA. W przypadku gdy linia jest zajęta, połączenie jest przekierowywane losowo do jednego z 16 oddziałowych PID-ów - podaje Generalne Dyrekcja.
W pierwszej kolejności to właśnie operatorzy z centrali udzielą informacji, a w razie potrzeby uzyskają bardziej szczegółowe dane z oddziałowych PID-ów, ewentualnie przekierują rozmowę do właściwego oddziału.
Coś więcej niż źródło informacji
Dzwoniąc pod numer 19 111 możemy nie tylko uzyskać informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych, ale również przekazać operatorowi wiadomość, np. dotyczącą uszkodzonych elementów infrastruktury drogowej lub innej sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu, którą zauważymy podczas jazdy. W rozmowie z operatorem PID podajmy numer drogi którą jedziemy, lokalizację na podstawie pikietażu ze słupków drogowych oraz kierunek, w którym zmierzamy. Pamiętajmy również, że 19 111 nie jest numerem alarmowym. W sytuacjach nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych, należy wybrać numer 112.
Współdziałanie z uczestnikami ruchu drogowego jest dla nas szczególnie cenne. To właśnie kierowcy są najszybszym źródłem wiedzy o niebezpiecznych zdarzeniach, do jakich doszło na drodze.
Ponad 5 tys. połączeń miesięcznie
Przekazywane przez pracowników infolinii informacje są potwierdzone i zweryfikowane przez odpowiednie służby. PID-y otrzymują dane nie tylko od użytkowników dróg, ale także od policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz od operatorów numeru alarmowego 112.
- O możliwości skorzystania z naszej infolinii przypominamy poprzez znaki ustawione przy drogach oraz komunikaty wyświetlane na tablicach zmiennej treści. Szczególnie w wakacje, ferie zimowe i długie weekendy numer 19 111 cieszy się dużym zainteresowaniem. W pierwszym półroczu 2023 r. wybierano go blisko 5 tys. razy miesięcznie - wyjaśnia GDDKiA.
- Podkreślmy, nie udzielamy informacji o warunkach ruchu na drogach innych zarządców czy wysokości opłat za pokonanie płatnych odcinków autostrad. Pracownicy PID nie dowożą też paliwa do pojazdów unieruchomionych na trasie, a takie prośby czasem zgłaszane są za pośrednictwem nr 19 111.
Informacje o utrudnieniach, lokalizacjach Miejsc Obsługi Podróżnych, stacji paliw i punktów ładowania pojazdów elektrycznych znajdziesz także pod jednym adresem - drogi.gddkia.gov.pl.
Poprzednia
Następna