Dla przedsiębiorcy

Kiedy wystawić fakturę korygującą?

Kiedy wystawić fakturę korygującą?
W jakich przypadkach przedsiębiorca musi wystawić fakturę korygującą?

Do naprawienia błędów na fakturze służy faktura korygująca. Wystawia się ją także wówczas, gdy zmienią się warunki transakcji.

 

Fakturę korygującą wystawiasz, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:

  • stwierdziłeś pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
  • udzielasz obniżki ceny w formie rabatu
  • nabywca zwrócił ci towar
  • zwróciłeś nabywcy całość lub części zapłaty
  • wystawiłeś fakturę bez adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”, mimo iż miałeś taki obowiązek.

 

Uwaga! Fakturę korygującą może wystawić wyłącznie przedsiębiorca sporządzający fakturę pierwotną.

 

Faktura korygująca powinna zawierać:

  • wyrażenie „faktura korygująca” albo „korekta”
  • kolejny numer oraz datę jej wystawienia
  • dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • datę wystawienia faktury
    • numer faktury
    • nazwę wystawcy faktury i nazwę nabywcy towaru/usługi
    • nr NIP wystawcy faktury
    • nr NIP nabywcy towaru/usługi
    • datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub też datę otrzymania zapłaty (dotyczy przypadku, gdy zapłata została zrealizowana przed zrealizowaniem dostawy lub wykonaniem usługi), o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury
    • nazwa (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą
  • opis przyczyny korekty
  • jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  • w przypadkach, gdy korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania, lub kwoty podatku należnego - prawidłową treść korygowanych pozycji

Źródło: biznes.gov.pl




Czytaj również


zamów reklamę