- 8 maja do Komendy Powiatowej Policji w Gostyniu zgłosiła się mieszkanka naszego powiatu, która oświadczyła, że oszuści wykorzystując jej dane, wykonali z jej konta kilka wypłat gotówki na łączną kwotę 20 tys. zł. Do kobiety zadzwonił rzekomy pracownik banku mówiąc, że na jej koncie została odnotowana nielegalna próba podjęcia pieniędzy - informują policjanci.
Następnie rozmowa została przekierowana do mężczyzny, który podał się za pracownika obsługi technicznej banku. - Rzekomy pracownik polecił pokrzywdzonej zainstalowanie aplikacji Any Desk, a następnie dokonanie przelewu pieniędzy na drugie konto bankowe. Gdy już to zrobiła, rozmówca poinformował ją, że pieniądze trafią na konto „zabezpieczające” i w tym celu musi potwierdzać w aplikacji mobilnej realizację transakcji metodą BLIK - dodają mundurowi.
Kobieta będąc przekona, że w ten sposób jej pieniądze są zabezpieczane przed kradzieżą potwierdziła 10 transakcji na łączną kwotę 20 tys. zł. Oszuści nakazali pokrzywdzonej odinstalowanie aplikacji mobilnej banku i jej ponowne zainstalowanie dopiero gdy ponownie zadzwoni pracownik banku. Ponieważ nikt się z nią nie skontaktował kobieta sama zadzwoniła na infolinię banku gdzie uzyskała informację, że została oszukana.
Policja ostrzega!
Ostrzegamy – oszuści coraz częściej wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonych. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera, a potem polecić jej by zalogowała się do swojego konta w banku.
W trakcie rozmów z konsultantami uważajmy na to co podajemy do ewentualnej weryfikacji naszej osoby. Nie instalujmy również żadnych aplikacji i oprogramowań.
Co robić?
-
pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego, danych logowania oraz kodów jednorazowych;
-
jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu Any Desk, możesz być pewien, że to oszustwo. Pracownik banku nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania;
-
jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.