W czwartek gostyńscy policjanci zostali zawiadomieni o oszustwie metodą "na BLIK". Dwie spokrewnione ze sobą mieszkanki powiatu gostyńskiego poinformowały policjantów, że ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym ich krewnej, a następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK.
54-latka dostała wiadomość z prośbą o opłacenie zakupów na kwotę 5 tys. złotych, a 31-latka o opłacenie rachunku na kwotę blisko 9 tys. złotych. Po dokonaniu przelewów zadzwoniły do krewnej, która rzekomo prosiła o pieniądze. Wtedy dowiedziały się, że zostały oszukane, a konto społecznościowe krewnej zostało przejęte przez oszustów. Kobiety straciły łącznie blisko 14 tysięcy złotych.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
-
stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS-em),
-
potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
-
sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
-
chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.