Jak załatwić sprawę?
Sprawę można załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie
- listownie
Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi
Jakiej kasy możesz używać
Od 1 maja 2019 roku na rynku są 3 rodzaje kas:
- kasy on-line (kasy nowego typu)
- kasy z elektronicznym zapisem kopii
- kasy z papierowym zapisem kopii.
Kasę z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii możesz stosować do momentu zapełnienia pamięci fiskalnej bądź do 2023 roku. Jeżeli jednak przepisy określają, że firma ma obowiązek ewidencji na kasie online, to kasę z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii trzeba wymienić na kasę online zgodnie z tym terminem.
Jak skończyć pracę z kasą
Możesz mieć różne powody zakończenia pracy z kasą. Na przykład:
- likwidujesz firmę
- kasa z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii ma zapełnioną pamięć fiskalną (tych kas możesz używać tylko do czasu całkowitego wyeksploatowania - nie możesz wyczyścić lub wymienić ich pamięci)
- musisz zakończyć ewidencjonowanie sprzedaży na kasie z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii ze względu na obowiązek stosowania kasy online
- zmieniłeś profil działalności i przestał cię dotyczyć obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie.
Niezależnie od powodu, żeby zlikwidować kasę musisz wykonać określone czynności. Co ważne, nie robisz tego sam - musi ci w tym pomóc wybrany przez ciebie serwisant.
Cały proces kończy się złożeniem wniosku o wyrejestrowanie kasy fiskalnej do urzędu skarbowego.
Likwidacja kasy on-line i kasy z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii przebiega podobnie - różni je sposób przygotowywania raportu fiskalnego, a to z kolei wynika z konstrukcji tych kas.
Gdzie załatwisz sprawę
Usługę można zrealizować w:
- urzędy skarbowe
- urzędy skarbowe dla największych podmiotów
Jeśli:
- prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą – wniosek złóż do urzędu skarbowego właściwego dla twojego miejsca zamieszkania;
- prowadzisz firmę jako osoba prawna (np. spółka z o.o.) lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (np. stowarzyszenie) – wniosek złóż do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby podmiotu;
- nie masz w Polsce siedziby, ale na stałe prowadzisz tutaj działalność gospodarczą – wniosek złóż do urzędu skarbowego właściwego dla stałego miejsca prowadzenia działalności;
- nie masz siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce – wniosek złóż do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.
Urzędy skarbowe dla największych podmiotów
Jeśli ze względu na formą prowadzonej działalności oraz osiągane przychody rozliczasz się w urzędzie skarbowym dla największych podmiotów pamiętaj, aby wniosek złożyć w:
- jednym z wyspecjalizowanych urzędów skarbowych o zasięgu wojewódzkim - jeśli osiągasz przychód netto w wysokości minimum 3 mln euro;
- I Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie - jeśli osiągasz przychód netto powyżej 50 mln euro.