Dla przedsiębiorcy

Pamiętaj o wyrejestrowaniu kasy fiskalnej

Pamiętaj o wyrejestrowaniu kasy fiskalnej

Masz kasę fiskalną i przestałeś jej używać? Musisz zakończyć pracę kasy w trybie fiskalnym i ją wyrejestrować. Sprawdź jak to zrobić.

Jak załatwić sprawę?

Sprawę można załatwić:

  • podczas wizyty w urzędzie
  • listownie

Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi

Jakiej kasy możesz używać

Od 1 maja 2019 roku na rynku są 3 rodzaje kas:

  • kasy on-line (kasy nowego typu)
  • kasy z elektronicznym zapisem kopii
  • kasy z papierowym zapisem kopii.

Kasę z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii możesz stosować do momentu zapełnienia pamięci fiskalnej bądź do 2023 roku. Jeżeli jednak przepisy określają, że firma ma obowiązek ewidencji na kasie online, to kasę z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii trzeba wymienić na kasę online zgodnie z tym terminem.

Jak skończyć pracę z kasą

Możesz mieć różne powody zakończenia pracy z kasą. Na przykład:

  • likwidujesz firmę
  • kasa z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii ma zapełnioną pamięć fiskalną (tych kas możesz używać tylko do czasu całkowitego wyeksploatowania - nie możesz wyczyścić lub wymienić ich pamięci)
  • musisz zakończyć ewidencjonowanie sprzedaży na kasie z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii ze względu na obowiązek stosowania kasy online 
  • zmieniłeś profil działalności i przestał cię dotyczyć obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie.

Niezależnie od powodu, żeby zlikwidować kasę musisz wykonać określone czynności. Co ważne, nie robisz tego sam - musi ci w tym pomóc wybrany przez ciebie serwisant.

Cały proces kończy się złożeniem wniosku o wyrejestrowanie kasy fiskalnej do urzędu skarbowego.

Likwidacja kasy on-line i kasy z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii przebiega podobnie - różni je sposób przygotowywania raportu fiskalnego, a to z kolei wynika z konstrukcji tych kas. 

Gdzie załatwisz sprawę

Usługę można zrealizować w:

  • urzędy skarbowe
  • urzędy skarbowe dla największych podmiotów

Jeśli:

  • prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą – wniosek złóż do urzędu skarbowego właściwego dla twojego miejsca zamieszkania;
  • prowadzisz firmę jako osoba prawna (np. spółka z o.o.) lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (np. stowarzyszenie) – wniosek złóż do urzędu skarbowego właściwego dla siedziby podmiotu;
  • nie masz w Polsce siedziby, ale na stałe prowadzisz tutaj działalność gospodarczą – wniosek złóż do urzędu skarbowego właściwego dla stałego miejsca prowadzenia działalności;
  • nie masz siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce – wniosek złóż do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Urzędy skarbowe dla największych podmiotów

Jeśli ze względu na formą prowadzonej działalności oraz osiągane przychody rozliczasz się w urzędzie skarbowym dla największych podmiotów pamiętaj, aby wniosek złożyć w:

  • jednym z wyspecjalizowanych urzędów skarbowych o zasięgu wojewódzkim - jeśli osiągasz przychód netto w wysokości minimum 3 mln euro;
  • I Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie - jeśli osiągasz przychód netto powyżej 50 mln euro.

Źródło: biznes.gov.pl




Czytaj również