Ciekawostki

Skontrolowali lewarki. Na 10 modeli, osiem miało nieprawidłowości. Dla pewności sprawdź swój!

Skontrolowali lewarki. Na 10 modeli, osiem miało nieprawidłowości. Dla pewności sprawdź swój!

Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy, Lublinie, Rzeszowie i Wrocławiu od maja do lipca sprawdziły oznakowanie 10 modeli podnośników trapezowych o udźwigu nominalnym nieprzekraczającym 3 ton, niebędących wyposażeniem pojazdów lub oryginalnymi częściami zamiennymi.

Wszystkie produkty zostały również zweryfikowane w laboratorium - eksperci zbadali parametry wpływające na bezpieczne ich użytkowanie.

- Sprawdziliśmy sprzedawców hurtowych, a także sklepy detaliczne, w tym wielkopowierzchniowe. Z objętych kontrolą wyrobów 1 pochodził z Polski, 7 z Chin, a w 2 przypadkach nie udało się ustalić pochodzenia - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Inspektorzy weryfikowali, czy podnośniki mają:

  • prawidłowe oznakowanie CE, dane identyfikujące urządzenie, np. model, rok budowy oraz podmiot odpowiedzialny (producent/importer)
  • prawidłową deklarację zgodności
  • prawidłowo sporządzoną instrukcję z informacjami o bezpiecznym użytkowaniu, np. sposób umieszczenia podnośnika pod pojazdem i zabezpieczenia przed opadnięciem.

 

Na 10 modeli podnośników trapezowych:

  • w dwóch stwierdzono nieprawidłowości, w każdym więcej niż jedną
  • brak bezpośrednio na urządzeniu wymaganych oznaczeń, np. nazwy i adresu producenta, modelu – 2 przypadki
  • nieprawidłowa deklaracja zgodności – 1 przypadek
  • nieprawidłowa instrukcja: brak danych producenta, napisu „Instrukcja oryginalna” oraz deklaracji zgodności – 1 przypadek

 

- Podczas badań laboratoryjnych sprawdziliśmy wytrzymałość na obciążenie deklarowane przez producenta – zgodność z pkt. 6.2.2 normy PN-EN 1494+A1:2009 Podnośniki przejezdne lub przesuwne i urządzenia podnoszące pokrewne - podaje UOKiK.  Na 10 zbadanych modeli zakwestionowaliśmy siedem podnośników trapezowych - nie wytrzymywały obciążenia zadeklarowanego przez producenta.

 

Wykryte nieprawidłowości:

  • uszkodzenie ramion lub łożyska podnośnika
  • uszkodzenie korby podnośnika
  • zbyt krótkie ramię korby
  • możliwość przypadkowego wykręcenia śruby z podnośnika, i to bez użycia narzędzi.

Może to skutkować utratą stabilności podczas podnoszenia pojazdu w wyniku pracy korbą ustawioną w nieprawidłowej pozycji oraz nieprawidłowym złożeniem urządzenia po jego rozkręceniu. Jest zagrożenie urazem w przypadku opadnięcia pojazdu znajdującego się na podnośniku.

- W efekcie kontroli niebezpieczne podnośniki zostaną wycofane z rynku. W 1 przypadku produktu z niezgodnościami formalnymi przedsiębiorca podjął działania naprawcze. We wszystkich zakwestionowanych przypadkach skierujemy zawiadomienia do organów ścigania w celu nałożenia grzywny za wprowadzenie niebezpiecznego urządzenia do obrotu - wyjaśnia UOKiK.

 

Porady dla przedsiębiorców

Kupuj od sprawdzonych dostawców, Weryfikuj, czy urządzenie ma: sporządzoną przez producenta deklarację zgodności, prawidłowe oznakowanie CE, instrukcję w języku polskim, wymagane oznakowanie – np. nazwę i adres producenta, oznaczenie serii lub typu maszyny, ostrzeżenia zgodnie z normą PN-EN 1494+A1:2009, Pamiętaj o swoich obowiązkach jako producent/importer lub upoważniony przedstawiciel w zakresie oznakowania i zapewnienia bezpieczeństwa podnośnika.

Pamiętaj: Wprowadzenie do obrotu niebezpiecznych urządzeń podlega karze grzywny nakładanej przez sąd. Niebezpieczny produkt zgłaszany jest przez UOKiK do unijnego systemu Safety Gate RAPEX, by nie trafił w ręce europejskich konsumentów.

 

Porady dla konsumentów

Na urządzeniu powinny znajdować się naniesione w sposób widoczny, czytelny i trwały następujące informacje: nazwa i adres producenta oraz jego upoważnionego przedstawiciela, jeżeli taki występuje, oznaczenie serii lub typu, informacje niezbędne do bezpiecznego użytkowania, np. dotyczące dopuszczalnego obciążenia.

Do podnośnika powinna być dołączona instrukcja obsługi w języku polskim informująca o warunkach bezpiecznego użytkowania: jak właściwie konserwować urządzenie, np. sposób smarowania ruchomych części, jak je przechowywać, jakie jest dopuszczalne obciążenie podnośnika, na jakiej powierzchni go ustawiać, jak ustawiać podnośnik, jak podnosić i opuszczać pojazd. Sprawdź także spójność oznakowania w instrukcji z tym zamieszczonym na urządzeniu i opakowaniu – by mieć pewność, że dotyczy na pewno zakupionego podnośnika. Upewnij się, że podnośnik jest oznakowany w sposób widoczny, czytelny i trwały znakiem CE. To deklaracja producenta, że spełnia odpowiednie wymagania unijne.

Samochodowy podnośnik trapezowy zmieści się w bagażniku auta osobowego. Pamiętaj, aby przed podniesieniem pojazdu upewnić się, że urządzenie zostało umieszczone na gładkiej i twardej powierzchni – brak stabilności może doprowadzić do wypadku. Pamiętaj też o zabezpieczeniu podparcia podniesionego pojazdu, zanim rozpoczniesz pracę. Przy wyborze podnośnika kluczowe znaczenie mają jego: nośność dostosowana do Twojego pojazdu – w przypadku aut osobowych powinna wynosić od 1,5 do 3 ton jakość wykonania – masywna budowa, grube profile, prosty mechanizm. Podnośniki trapezowe znajdą zastosowanie przy prostych czynnościach – np. wymianie koła. Jeśli planujesz bardziej skomplikowane prace pod podwoziem samochodu, rozważ zakup bardziej zaawansowanego konstrukcyjnie urządzenia.


Źródło: UOKiK




Czytaj również


zamów reklamę