BLIK: oszuści przejmują słabo zabezpieczone konta użytkowników mediów społecznościowych np. na Facebooku lub Messengerze, a następnie podszywają się pod nich i rozsyłają „pilne wiadomości o nagłej potrzebie przekazania gotówki” do znajomych ofiary, prosząc w nich o podanie kodu BLIK. Użytkownik myśląc, że rozmawiają ze znajomym, do którego konto faktycznie należało podaje kod BLIK i zatwierdza wypłatę.
Co zrobić aby nie dać się oszukać?
SMS: w kolejnym sposobie działania przestępcy wykorzystują wiadomości SMS w celu kradzieży danych logowania do bankowości, które następnie wiążą się z kradzieżą pieniędzy z konta bankowego. Oszuści wysyłają wiadomość tekstową SMS, w której zawierają informacje dotyczące: - konieczności niewielkiej dopłaty (np. do przesyłki, za kuriera, fakturę, do zakupionego w internecie towaru);
Wiadomości zawierają linki przekierowujące na fałszywą stronę pośrednika płatności. Jeśli wprowadzisz na takiej stronie login i hasło do bankowości, dane te trafią bezpośrednio do przestępców.
Co zrobić aby nie dać się oszukać i na co zwrócić uwagę?
OSZUSTWO NA FUNKCJONARIUSZA: Ta metoda dotyczy głównie osób starszych. Oszust dzwoni do seniora przedstawiając się za policjanta (lub funkcjonariusza CPŚP, ABW). Przekonuje,że pracuje nad sprawą hakerów i straszy że oszczędności zgromadzone na kocie bankowym są zagrożone. Aby uwiarygodnić swoje działania i potwierdzić swoje dane poleca ofierze aby wybrała numer alarmowy 112,997 bez przerywania połączenia. Senior w słuchawce słyszy głos innej osoby, która potwierdza przedstawioną wcześniej legendę. Teraz gdy już senior jest przekonany, że ma do czynienia z policjantami sprawa idzie szybko. Oszust wypytuje o konta bankowe oraz ilość zgromadzonej gotówki wreszcie prosi o podanie mu hasła do logowania. Gdy ofiara to zrobi pieniądze z konta przelewane są na rachunek bankowy oszustów. A seniorzy w ten sposób często tracą oszczędności całego życia. Metoda ta może mieć też nieco inny przebieg. Oszust gdy już uzyska informację o kontach bankowych, wysyła seniora do banku i każde założyć nowy rachunek innym banku, tłumacząc że to jedyny sposób na uchronienie oszczędności przed hakerami. Zgodnie z instruktażem oszusta senior podaje numer telefonu i adres e-mail wskazany przez oszusta. Gdy senior już przeleje środki na nowo utworzone konto oszust ma do nich pełen dostęp.
Co zrobić aby nie dać się oszukać i na co zwrócić uwagę?
Poprzednia
Następna