30 czerwca 2021 r. GDDKiA podpisało umowę na zaprojektowanie i budowę 17-kilometrowej obwodnicy Gostynia w ciągu DK12. Inwestycję za ok. 246,8 mln zł realizuje konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia. Nową drogą pojedziemy w III kwartale 2025 roku.
W ramach budowy obwodnicy Gostynia powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 17 km i przekroju jedna jezdnia, po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz odcinkowo jeden kierunek będzie poszerzony o drugi pas.
Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 12. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości innych dróg w Gostyniu. Inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, w szczególności pomiędzy Lesznem a Jarocinem. Jest to ważna droga dla układu komunikacyjnego w południowej części woj. wielkopolskiego.
Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Wielkopolski. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.
W ramach Programu w województwie wielkopolskim powstanie łącznie osiem obwodnic:
Dotychczas zawarto umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnic Gostynia, Grzymiszewa, Strykowa (k. Stęszewa), Żodynia oraz Koźmina Wielkopolskiego.
W całej Polsce, w ramach rządowego Programu, powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ponad 800 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Poprzednia
Następna